Oceń wpis
   
Jak powszechnie wiadomo ostatni kwartał roku to dla sklepów internetowy najgorętszy okres. Ma on także największe odzwierciedlenie w sprzedaży i zyskach, dlatego prawie wszystkie sklepy chcą przygotować się do niego najlepiej. Szczerze mówiąc miałem w planach napisać serię tekstów ze wskazówkami na okres przedświąteczny, ale brakuje czasu i samozaparcia (przede wszystkim). Chciałbym jednak napisać o jednej z ważniejszych wskazówek.

Mam na myśli zarządzanie kosztami wysyłki. Kto choć raz w swoim sklepie wprowadził promocję polegającą na rezygnacji z kosztów wysyłki zapewne przekonał się jak czuli na tego typu zmianę są klienci. Na pytanie "Co skłoniłoby Pana(ią) do częstszych zakupów przez internet?" w raporcie Gemius/Money.pl na drugim miejscu pojawiła się odpowiedź "niższe koszty wysyłki/bezpłatna dostawa". Z kolei w raporcie Internet Standard i Sklepy24.pl zapytano właścicieli sklepów o bariery w rozwoju e-handlu i ponad 62% stwierdziło, że są to wysokie koszty wysyłki. Jak widać koszty wysyłki to ważny element zarówno dla klientów sklepów, jak i samych właścicieli. Klienci nie lubią ich płacić, bo w zwykłym sklepie płacą tylko za towar. Z kolei właściciele e-sklepów zdają sobie sprawę, że gdyby usługi kurierskie i pocztowe były tańsze, to polski e-handel miałby się lepiej.

Trzeba przyznać, że sklepy internetowe intensywnie działają na tym polu. Według raportu Shop.org 54% e-sprzedawców testowała darmową wysyłkę dla wszystkich klientów, a 80% próbowała darmowej wysyłki pod pewnymi warunkami. Jeśli chodzi o ten drugi typ, to w Polsce zazwyczaj przybiera to formę darmową dostawę od określonej kwoty zakupów.

Przykładów jak darmowa wysyłka wpływa na sprzedaż jest wiele. Jednym z lepszych jest Stereo.pl. W końcówce zeszłego roku Stereo.pl zdecydowało się wprowadzić darmową wysyłkę dla wszystkich zamówień. Efekty musiały być naprawdę imponujące. Nawet w oficjalnej informacji prasowej 300% wzrost sprzedaży w stosunku do roku poprzedniego tłumaczono tak: "Tak wysoki przychód, którego wynikiem jest ponad 400 tys. złotych zysku netto był możliwy między innymi dzięki bardzo dobremu zakończeniu roku i przeprowadzonej z sukcesem akcji promocyjnej, w ramach której klienci sklepu nie płacili za przesyłki bez względu na wartość transakcji.".

W tym roku na nieco mniej radykalny krok zdecydował się Merlin.pl, który za darmo wyśle wszystkie zamówienia na kwotę ponad 50 zł. Podejrzewam, że Merlin obawiał się spadku kwoty średniego zamówienia. Bo nie ma co ukrywać, że rezygnacja z kosztów wysyłki zazwyczaj oznaczać będzie spadek kwoty średniego zamówienia. Tak było w przypadku Llbean.com o czym pisze "New York Times" w tym artykule. Sugestia z artykułu brzmi mniej więcej tak: "darmowa wysyłka obniży Twoje przychody z pojedynczego zamówienia, ale taką promocję należy traktować długofalowo".

Wprowadzenie głośnej promocji, na którą w zeszłym roku zdecydowało się Stereo ma sens tylko i wyłącznie wtedy, kiedy sklep będzie w przyszłości potrafił zatrzymać świeżo pozyskanych klientów nawet w przypadku, kiedy wysyłka już nie będzie darmowa. W tym celu należałoby wdrożyć przede wszystkim przemyślany program e-mail marketingu - innymi słowy utrzymywać kontakt z klientami. Mam zamiar więcej o tym temacie napisać niebawem.

Zanim jednak zdecydujesz się na ten ruch w swoim sklepie zastanów się dobrze, czy w Twoim indywidualnym przypadku nie będzie to zbyt drogie (np. w branży RTV AGD znacznie trudniej o taki ruch). Jeśli postanowisz skorzystać z darmowej wysyłki na jakiś czas zastanów się w jaki sposób zatrzymasz klientów u siebie na dłużej.
2007-11-06 12:41
5. Jak promować sklep internetowy? Komentarze (2)

Komentarze

2009-10-04 20:46:35 | *.*.*.* | Caliante
Re: Darmowa wysyłka [1]
Sądze, że tego typu promojca w przypadku sklepu z doświadczeniem mogacemu pozwolić
sobie na tego typu "wabik" jest bardzo korzystne. Sam patrząc jako klient pewnie w
porzypadku wahań może być to jeden z czynników który tez mógły mieć dośc duż wpływ na
decyzje.

Tak przy okazji, czytam Twój blod od 2 dni i przyznam, że kawał dobrej roboty.
Ksiązka zamówiona, a jestem właśnie w realizacji sklepu. skomentuj
2013-09-03 21:25:47 | *.*.*.* | najtanszy-kredyt.net
Chyba blog, nie blod:)
Na mnie hasło darmowa wysyłka przyznam się szczerze działa dość mocno, zwłazcza,
że wysyłka to często koszt kilkunastu PLN. Wtedy lepiej jest oszczędzić na niej i
zapłacić chociażby 5 zł więcej za produkt.
I fakt, jakbym był właścicielem sklepu to też bym wprowadził darmową wysyłkę pod
warunkiem wykonania zakupów na określoną kwotę. Bo przy zamówieniach na np 5 zł
byłbym nieźle stratny.. skomentuj