Oceń wpis
   
Wielu przyszłych właścicieli sklepów internetowych zastanawia się jak przebiega proces tworzenia sklepu. Mam tutaj na myśli zarówno aspekty techniczne, jak i marketingowe całego przedsięwzięcia. Podobnie było z Michałem Zaczkiem, szczęśliwym właścicielem Upiekszacz.pl - nowo powstałego sklepu z kosmetykami.

Kilka miesięcy temu Michał skontaktował się ze mną, wspominał o chęci założenia internetowego kosmetycznego sklepu, który miałby być konkurencyjny w stosunku do takich sklep jak Esentia.pl czy Pedet.pl. Porozumieliśmy się w sprawie współpracy i wzięliśmy się do roboty. Proces powstawania sklepu można podzielić na pewne etapy.

Faza wstępna, analiza, rozpoznanie

Upiekszacz.pl to sklep, który ma duże aspiracje do tego, aby odebrać trochę "tortu" swoim starszym konkurentom, w szczególności Esentia.pl. Michał doszedł do wniosku, że znajdzie się na rynku miejsce dla kolejnego dużego sklepu internetowego z kosmetykami. Internetowa branża kosmetyczna charakteryzuje się m.in. tym, że istnieje wiele sklepów, które nie mają szerokiego asortymentu. Wielu sprzedawcach skupia się tylko na niektórych markach lub też tylko na sprzedaży perfum. Michał postanowił postawić na sklep z szerokim asortymentem. W chwili obecnej nie jest jeszcze tak imponujący, jak w Esentia.pl, ale sukcesywnie dodawane są kolejne produkty.

Przed rozpoczęciem budowy sklepu dokonaliśmy więc oceny konkurencji. Dodatkowo ustaliliśmy jakie dodatkowe funkcjonalności znajdą się w Upiekszacz.pl. Postawiliśmy m.in. na certyfikaty. Przygotowane zostały także kupony rabatowe, którymi nagradzani będą chociażby zwycięzcy konkursów. W kolejce do realizacji czeka jeszcze kilka dodatkowych funkcjonalności.

- Wraz z Wojtkiem opracowaliśmy także plan rozbudowy funkcjonalności w sklepie. Na tej liście znalazły się między innymi takie rzeczy jak rozbudowa funkcjonalności związanych z menu produktowym oraz wyszukiwaniem kosmetyków, udostępnienie użytkownikom mechanizmów „cyklicznych” zakupów itp. - mówi Michał Zaczek, właściciel.

Makiety

Kolejny krok to stworzenie makiet. Makiety ostatecznie określają rozmieszczenie poszczególnych elementów w sklepie, a także zawierają wszystkie wytyczne odnośnie użyteczności. Po akceptacji makiet i naniesieniu poprawek mieliśmy ostateczny kształt tego, jak ten sklep ma wyglądać. Polecam każdemu rozpoczęcie prac nad sklepem od stworzenia tego typu prototypów. W tym celu można wykorzystać chociażby program do tworzenia prezentacji czy też zwykły arkusz kalkulacyjny.

Projekt graficzny

Grafiką zajęła się agencja interaktywna Ibero. Po dostarczeniu makiet wystarczyło przekazać tylko kilka wytycznych. Zdecydowaliśmy się na prosty, przejrzysty projekt, który zbuduje u odwiedzających pozytywne wrażenie i nie odrzuci ich przepychem.

Wdrożenie programisty

Sam silnik sklepu internetowego został zbudowany we współpracy z firmą Xpect.pl, która na swoim koncie miała już kilka udanych wdrożeń takich jak chociażby Rebel.pl czy Wec.com.pl. Programiście zajęli się oczywiście dostosowaniem grafiki do silnika sklepowego, jak i stworzeniem dodatkowych funkcjonalności, o których była wcześniej mowa. Po dokonaniu wdrożenia przyszedł czas na testowanie i wychwytywanie drobnych błędów i ustalanie ostatnich szczegółów. Sklep został zbadany z każdej strony.

Plan marketingowy i rozpoczęcie promocji

Jednocześnie trwały prace nad skonstruowaniem prostego planu marketingowego, w którym przekazałem Michałowi wytyczne dotyczące tego, w jaki sposób organizować marketing w Upiekszacz.pl.

Jeszcze przed uruchomieniem sklepu rozpoczęły się prace dotyczące promocji w wyszukiwarkach. Swoją pracę rozpoczął pozycjoner. Zwracam tutaj uwagę, że miało to miejsce w zasadzie przed samym uruchomieniem sklepu, aby szybciej osiągnąć zamierzane efekty.

Za ciekawostkę można uznać to, że każdy etap budowy sklepu opierał się na pracy zdalnej. Kontaktowaliśmy się ze sobą mailowo lub poprzez Skype. Moja rola sprowadzała się do koordynowania całego projektu. Całkowity koszt wykonania sklepu mieścił się w granicach 10 000 zł. Teraz ciężka praca przed Michałem, aby rozpocząć działania promocyjne i zwiększać sprzedaż.

- Obecnie nasze działania skupiają się nad rozbudowaniem asortymentu sklepu. Na początek w sklepie umieszczamy kosmetyki popularnych marek, następnie nadejdzie czas na wyszukiwanie i dodawanie do oferty kosmetyków niszowych i trudno dostępnych. Na kolejnym miejscu znajduje się cena - planuje.

p.s. Jeżeli chcesz zbudować sklep ze mną po prostu napisz do mnie. :-)
2007-09-23 23:01
4. E-commerce Komentarze (4)

Komentarze

2008-05-11 09:26:08 | 195.117.151.* | Grzegorz eS.
Re: Upiekszacz.pl [0]
Czy sklep ten jeszcze działa? Bo wszystkie produkty są niedostępne, na głównej dział
nowości jest pusty. skomentuj
2007-09-25 09:34:20 | 195.136.59.* | Licho
Re: Upiekszacz.pl [0]
Gratuluję udanej realizacji w tak konkurencyjnej branży
Sklep jest OK ... i tylko OK. Faktycznie ma dość dużo różnych opcji ale ta kombinacja
kolorów trochę przytłacza. Ilość zastosowanej szarości po kilku minutach zaczyna
zniechęcać do dalszej akcji o ile wcześniej nie zrobiłem listy co chcę kupić a
znalażełm tutaj super ceny.
Myśl kobiety jest taka "kupuję kosmetyki bo chcę być, kwitnąć i się wyróżniać, a nie
być szara i monotonna"

Dość dobrze to widac na przykładzie karty produktu, prawej, skrajnej kolumny.
Wszystko się tam zlewa i nie wiadomo o co chodzi. Esentia.pl dla odmiany wpadła z
drugą skrajność.

Do linków (głównie nawigacyjnych) warto może dodać chmurki z dodatkowymi informacji
co robią, nie wszyscy są bardzo lotni w tych sprawach

Mam pytanie o ile nie jest to tajemnicą? Jaka jest stosunek kupujących/odwiedzających
dla Twojego sklepu? skomentuj
2007-09-24 23:35:04 | 83.142.122.* | Andrzej Czarny
Re: Upiekszacz.pl [0]
Witam
Rzeczywiście, przemyślana i przejrzysta konstrukcja, dobry rozkład makiety, czysta i
nie przyćmiewająca produktów szata graficzna.. Gratuluję :)) Świetny sklep.
Mała uwaga: przy wyświetlaniu produktu, pod spodem są "bestsellery" oraz "szczególnie
poleca".. Widzę, że przy "szczególnie poleca" zastosowaliście bardzo dobrą (sam
sprawdziłem właśnie w branży kosmetycznej) strategię dobierania grup produktów (do
szamponu - odżywka, itp.) Jednak ja spróbowałbym zamienić kolejność: najpierw
"polecamy" a następnie bestsellery..

Ten sam manewr zastosowałbym przy koszyku: wrzucam szampon - proponowana mi jest
odżywka..

Wybór sposobu dostawy i formy płatnośći już na poziomie koszyka - wydaje mi się -
delikatnie wprowadza w błąd.. jak gdyby sugerując, że powinienem zakończyć zakup..
Taki nawyk z innych sklepów.. Zostawiłbym informację o kosztach dostawy (w formie
tekstu), ale nie dawałbym możliwości wyboru już na tym poziomie..

Jest tez błąd w formularzu http://www.upiekszacz.pl/e4u.php/1,ModCart/UserData
Najpierw próbowałem jako imię i nazwisko podać po jednej literze.. pojawiła się
informacja, że mam podać imię i nazwisko.. podałem pełne.. informacja się powtarza..

Ale ogólnie gratuluję dobrej roboty :))

Andrzej Czarny, aleookazja.pl skomentuj
2007-09-24 00:10:22 | *.*.*.* | m.lukianczyk
Re: Upiekszacz.pl [0]
Strona graficzna nie powala, na pewno sklep jest prosty i surowy. co do zawartych
informacji na stronie, to nie ukrywam jest ona dobrze przemyślany. Ale przyjazne url
to powalaja :) wywolanie pliku php i potem łamańce :) i na końcu friendly nazwa dla
wyszukiwarki :) Jest jeszcze kilka rzeczy do których można się przyczepić ale cóż nie
płacą mi za konsulting:)

Pozdrawiam. skomentuj